Visitar Senegal o Gàmbia i, en general, l’Àfrica, sovint comporta tenir en compte una sèrie de consells i recomanacions sanitàries, així com estar al corrent de les vacunes pràcticament obligatòries que cal posar-se.

Abans de res, deixar clar que nosaltres no som metges, així que nosaltres explicarem la nostra experiència, assessorada des del Centre de Vacunació Internacional de Bellvitge-PROSICS MetroSud (Barcelona). Així que, tal com solem dir en aquest tipus de posts al blog, el millor que pots fer és adreçar-te tu mateix a un professional de la medicina i assessorar-te sobre quines són les vacunes per viatjar a Xina. A partir d’aquí, la decisió de vacunar-te o no, ja és cosa teva!

Continguts de l'entrada

Com puc saber quines vacunes necessito per viatjar a Senegal i Gàmbia?


Tal com dèiem a dalt, cal dons consultar amb un expert per tenir clar quines vacunes calen per viatjar a Senegal o Gàmbia i, en general, a qualsevol país. Nosaltres vam demanar hora de visita al Centre de Vacunació Internacional de Bellvitge través del correu vacunes@bellvitgehospital.cat. Sempre és aconsellable demanar visita amb molta antelació abans de marxar de viatge a Senegal o Gàmbia, ja que si no és possible que estigui tot ple.

Jo vaig demanar visita el 18 de juny a través del correu i em van programar visita amb “caràcter extraordinari” pel 31 de juliol, ja que la seva agenda estava completa fins a la data del nostre viatge (17 d’agost). Per tant, és aconsellable demanar cita amb més de 2 mesos d’antelació al dia de sortida per evitar ensurts.

Per tal de concretar la visita, em van demanar per correu el meu nom, cognom, DNI i Nº de la Targeta Sanitària amb les quatre lletres en majúscula per escrit.

Deixem les dades de contacte del centre:

  • Centre de Vacunació Internacional de Bellvitge-PROSICS MetroSud
  • Hospital Universitari de Bellvitge
  • Antiga Escola d’Infermeria, 4ª planta
  • Feixa Llarga s/n
  • L’Hospitalet de Llobregat
  • Tlf. 932607557
  • Fax 932607849
  • www.bellvitgetravel.com
  • vacunes@bellvitgehospital.cat

Quines vacunes necessito per viatjar a Senegal o Gàmbia?


Un cop a la consulta de l’Hospital de Bellvitge, allà em van assessorar que, per anar a Senegal i Gàmbia m’havia de vacunar de:

  • Hepatitis A+B
  • Tètanus
  • Febre Tifoide
  • Febre Groga

Jo ja estava al dia de l’Hepatitis i Tètanus, per tant, només em van haver de subministrar les vacunes contra la Febre Tifoide i la Febre Groga. Allà mateix em van donar un petit llibret de Certificat Internacional de Vacunació on s’indiquen les vacunes subministrades. Aquest llibret recomanen dur-lo junt amb el passaport ja que pot ser que en alguna entrada de país el demanin.

Certificat Internacional de Vacunació

Certificat Internacional de Vacunació

Segons em va comentar el metge que em va atendre, la vacuna contra la Febre Tifoide té una durada de fins a 3 anys. En canvi, la vacuna contra la Febre Groga és per a tota la vida, no obstant això, sí que em va comentar que als 10 anys consultar-ho de nou amb un metge per si hi havia qualsevol canvi.

Pel que fa a la malària, el metge ens va receptar els comprimits de Malarone. Concretament ens va recomanar el següent pla de medicació:

  • Cal iniciar el tractament 1 dia abans de l’arribada a la zona de risc.
  • Continuar diàriament durant tota l’estada a la zona de risc.
  • Continuar diàriament durant 7 dies després de sortir de la zona de risc.

I com que nosaltres estarem a Senegal i Gàmbia 14 dies, en total necessitarem 1 + 14 + 7 = 22 comprimits per persona. Cada capsa de Malarone conté 12 comprimits, per tant, dues capses. El cost d’aquest pla de medicació és de 39,68€.

Per al bé de tots, fem un ús responsable de la medicació!

Consells i recomanacions sanitàries durant el viatge a Senegal i Gàmbia


A banda de les vacunes necessàries per viatjar a Senegal i Gàmbia, el metge també em va donar un seguit de consells i recomanacions sanitàries que cal tenir presents en tot moment del viatge. Algunes d’elles molt bàsiques (però no està de més recordar), d’altres no tant:

  • Rentar-se les mans freqüentment, sobretot abans i després de menjar, manipular aliments, anar al lavabo, etc.
  • Beure aigua embotellada o degudament tractada. Les begudes calentes i refrescos embotellats són més segurs.
  • No prendre gelque no hagi sigut preparat amb aigua segura.
  • Consumir només llet envasada i derivats làctics degudament higienitzats.
  • Prestar atenció a la rebosteria i als gelats, ja que poden ser origen de malalties.
  • Evitar consumir peix i marisc cru, existeixen països on algunes espècies poden ser perilloses, encara que estiguin cuinades.
  • Els menjars han de ser suficientment cuinats i servits calents.
  • Cal anar amb compte amb les salses i preparats que continguin ous crus.
  • La fruita ha de ser pelada personalment i les verdures no han de menjar-se crues. Les amanides poden ser perilloses.
  • Cal evitar el menjar dels venedors ambulants.

També, és important que a l’hora de triar el nostre allotjament a Senegal i Gàmbia ens assegurem de que les habitacions estiguin degudament protegides amb teles metàl·liques en portes i finestres, així com disposar de mosquiteres al voltant dels llits, fixades sota el matalàs. A vegades això no és habitual o, si n’hi ha, potser estan trencades… és per aquest motiu que s’aconsella dur-ne una pròpia a la motxilla.

Un altre consell a tenir en compte un cop estem acomodats en el nostre allotjament, és posar l’aire condicionat molt baix de temperatura, és a dir, ben fresquets (sense passar-nos, per no refredar-nos). El motiu d’això és que els insectes sempre busquen temperatures més elevades, d’aquesta manera tenim més opcions d’espantar-los.

Farmaciola de viatge a Senegal i Gàmbia


També, en el Centre de Vacunació Internacional de Bellvitge ens van assessorar en el que cal dur a la farmaciola per viatjar a Senegal i Gàmbia:

  • Analgèsic/antitèrmic per la febre (paracetamol/ibuprofè) + termòmetre digital
  • Antidiarreics:
    • Racecadotril, com ara el Tiorfan.
    • Sèrum de rehidratació oral.
  • Protecció solar: crema amb factor solar alt ≥ 30.
  • Repel·lent d’insectes amb dietiltoluamida o DEET entre el 40 i 50%. Cal aplicar el repel·lent d’insectes 20 minuts després de la crema solar.
  • Xarxa mosquitera pel llit.
  • Kit de cures: antisèptic tòpic derivat de iode, gases, esparadrap, tisores, agulles, pinces, xeringues, guants estèrils, tiretes per a petites ferides en mides diverses, gotes oculars emol·lients (lubricants).
  • Loció alcohòlica per a la higiene de mans.

Cal tenir en compte que les especialitats farmacèutiques hauran d’administrar-se segons les normes contingudes als prospectes, és per aquest motiu que cal sempre consultar al metge i/o farmacèutic.

Quin cost té la visita al Centre de Vacunació Internacional de Bellvitge?


Per últim indicar que només la visita al consell al viatger ja són 29€. Després, en el meu cas, l’administració de vacunes de la Febre Tifoide i Febre Groga són 9€ + Taxa de vacunes de 19,08€; en total 57,08€.

Seguint aquests consells és més probable que es realitzi i s’acabi feliçment el viatge; no obstant això, no hi ha cap mena de garantia que així sigui.

I, ja per acabar, tornar a insistir en què aquests consells, recomanacions i vacunes per viatjar a Senegal i Gàmbia són les que em van dir a mi. Cada viatger hauria de dirigir-se al seu metge per administrar-li les corresponents vacunes i donar-li la medicació adequada.