La cooperativa La Fageda es troba a la Fageda d’en Jordà, en un entorn natural dins el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, comarca gironina. Una parada obligatòria si visites el parc.

La Fageda té com a finalitat la integració sociolaboral de les persones de la comarca de la Garrotxa que tenen algun tipus de discapacitat psíquica o trastorns mentals severs, i això ens ho va explicar la guia de forma molt senzilla i entenedora per a què tant infants com adults, comprenguéssim el tresor més gran de la fageda.

Tot i que nosaltres vam visitar les instal·lacions sense portar reserva, sí que és recomanable reservar a través del seu portal web. L’horari de La Fageda és de 9 a 15h.

Continguts de l'entrada

Visita estàndard a La Fageda

La visita a la cooperativa ofereix una experiència única dins del parc natural, una visita guiada molt educativa i ben explicada que dura 1,5 hores. El preu de la visita estàndard a la granja és de 6,5€/persona i inclou conèixer el seu funcionament, veure les vaques en el seu habitat, la sala de prepart, la munyida robotitzada i els vedells, entre d’altres.

Entrada a la visita estàndard de La Fageda

Entrada a la visita estàndard de La Fageda

La Roser va ser la nostra guia durant la visita a La Fageda, qui ens va explicar perfectament tota la història de la cooperativa amb molt entusiasme i passió. Moltes gràcies Roser!

D’on neix la cooperativa La Fageda?

La cooperativa La Fageda neix al 1982 i va ser creada per Cristóbal Colón, actual president de la Fageda. Cristóbal va començar a treballar en manicomis, amb persones amb discapacitats diferents. Ell creia que les condicions en les que vivien aquestes persones no eren les òptimes i, per aquest motiu, va decidir crear una cooperativa amb  14 persones que estaven en centres psiquiàtrics amb l’objectiu de fer una feina amb sentit.

En els primers anys de la cooperativa no s’hi feien iogurts, sinó altres tasques socials. De fet, els primers iogurts no van arribar fins al 1993, entregant-los a l’Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona.

A dia d’avui la cooperativa La Fageda acull i dóna feina a qualsevol persona que tingui un certificat de discapacitat psíquica o trastorn mental i vulgui treballar aquí. També ajuden a joves en risc d’exclusió social, persones migrades, gent que fa molt de temps que està a l’atur. A més a més, dins de La Fageda també hi ha una residència pels treballadors que ja estan jubilats.

Instal·lacions de La Fageda

Instal·lacions de La Fageda

Pel que fa a les vaques, a La Fageda hi ha unes 300, no obstant això tenen unes 1.700 més, que viuen en una cooperativa de petits ramaders a l’Empordà. És a dir, en total hi ha unes 2.000 vaques. Cada dia arriba un camió amb llet de l’Empordà i això fa que puguin produir fins a 2 milions de iogurts cada setmana. A banda d’aquests iogurts, també fan melmelades i gelats boníssims!

Vaques alimentant-se a l’estable de La Fageda

Vaques alimentant-se a l’estable de La Fageda

Sens dubte, una cooperativa que fa una gran tasca social amb i pels seus treballadors, amb una filosofia de negoci que permet donar feina a persones que possiblement no ho tinguin tan fàcil com d’altres.

Visitem la Sala prepart de les vaques

A La Fageda tenen un estable específic per les vaques embarassades, on poden estar més tranquil·les, amb raspalls de massatge i música clàssica. Tot això també ajuda a què la llet surti millor. Per embarassar a les vaques de La Fageda ho fan a través d’una injecció, allà no hi ha toros. Per últim cal saber també que l’embaràs d’una vaca dura com el de les persones, 9 mesos.

Vaques embarassades a l’estable de prepart

Vaques embarassades a l’estable de prepart

Prenem contacte amb els vedells de La Fageda

Després de veure la sala de prepart de les vaques embarassades, passem a veure les vaques més petites de La Fageda.

Prenent contacte amb les vaques més petites de La Fageda

Prenent contacte amb les vaques més petites de La Fageda

Allà podem tocar-les i deixar que ens facin els famosos petons de vaques. Curiosament les vaques tenen una llengua un pèl aspra com en el cas dels gats.

Coneixem les munyidores robotitzades per a les vaques

A continuació podem veure com munyen a les vaques. Fins fa ben poc ho feien els propis grangers amb uns tubs que col·locaven a les mamelles de les vaques. Aquest procediment el feien fins a dos cops al dia a cada vaca.

Ara tot això ha canviat i ho fan amb dues munyidores robotitzades des de l’abril del 2019. Quan les vaques noten que els hi toca munyir ja per sí soles es dirigeixen cap a aquests sistemes. Evidentment, és un procediment que han hagut d’ensenyar a les vaques perquè així ho facin.

Vaca a punt de ser munyida per la munyidora robotitzada

Vaca a punt de ser munyida per la munyidora robotitzada

A dins del robot hi ha com un plat amb “llaminadures” per a vaques. Elles aprenen que aquest és un lloc agradable on hi ha menjar que els agrada i, a la vegada, saben que hi ha un robot a sota que, a través d’uns sensors, se’ls enganxa a les mamelles per extreure la llet.

Les vaques duen un collar amb un xip identificatiu que el robot detecta quan entra la vaca. Evidentment, si el robot detecta que aquesta vaca ha estat munyida recentment, no li deixarà entrar.

Un sistema molt enginyós, iniciativa del fundador de La Fageda, Cristóbal Colón, qui va estar durant dos anys visitant diferents granges d’Europa per adquirir els coneixements necessaris i instal·lar a La Fageda la solució més adequada.

Vídeo explicatiu i degustació de productes La Fageda

Durant la visita també ens expliquen com transformen la llet en iogurts i postres, així com els diferents processos d’elaboració i fermentació que duen a terme.

I ja, en acabar la visita, ens mostren un vídeo que parla de la fundació, el desenvolupament del negoci i l’actual situació. I tot això acompanyat d’una fantàstica degustació de productes de La Fageda: iogurt, iogurt bevible, gelat i melmelada!

Degustació de productes La Fageda

Degustació de productes La Fageda

La cooperativa La Fageda és un projecte social que val molt la pena conèixer i més en un entorn privilegiat com és el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Ens encanta poder conèixer i contribuir en l’elaboració de productes de proximitat i naturals, sempre respectant el màxim possible el benestar dels animals.

📍Cooperativa la Fageda
Mas Els Casals, s/n, 17811 Santa Pau, Girona